Kerstvakantie 2022 - Noorwegen

Naar Rauland

We hebben allemaal slecht geslapen. Het was erg warm in de hut en de deining was behoorlijk. Gelukkig niet ziek geworden en toch wel een beetje geslapen en de dag dus wel goed doorgekomen. Rustige start met koffie en kaneelbroodjes, zonsopkomst boven zee (rond 9u pas) en dan tussen wat rotsige eilandjes door naar de haven in Kristiansand. Om 10u van de boot af, naar de 'iets aan te geven poort' om te laten zien dat Lena de benodigde vaccinaties en ontworming heeft gehad. Dan naar de vishaven waar ik in juni al was geweest voor een vroege lunch met viscake voor mij een broodjes gerookte zalm voor de mannen. Ik loop met Lena meteen even door naar het schiereilandje dat ik ook al ken uit juni om haar daar even lekker te laten rennen. Ze is blij om weer op land te zijn.

Kwart over 11 rijden we de stad uit, 250 km naar Rauland, grotendeels over de doorgaande weg 41. Doen er 5 uur over door de sneeuw en ijs op een groot deel van de weg. Spannend, zijn we niet gewend. Hebben laatst nog "Ice rescue" (oid) gezien op National Geographic waar stoere Noorse monteurs met enorme takelwagens vele van de weg geraakte vrachtwagens uit de berm trekken. Dus we zijn gewaarschuwd, haha. Hebben één zo'n vrachtwagen gezien, dus zo heel raar is de voorzichtigheid niet... Gelukkig zonder problemen aangekomen.

Onderweg is de temperatuur steeds rond het vriespunt, het heeft wat geregend en dat werd later sneeuw. Bij Kristiansand zagen we wel wat restanten sneeuw, maar was het verder groen. Hoe noordelijker we komen, hoe witter het wordt. Er liggen indrukwekkende pakketten sneeuw!

We zijn net na 16u bij het huisje, het is dan al zo goed als donker (zon gaat onder om half 4). Hebben bij een stukje keren nog heel even vast gezeten in een laag sneeuw die wat dieper was dan verwacht, maar de drie mannen duwen hard genoeg :-). De eigenaresse van de 'hytte' komt even kennismaken; ik heb haar al een paar keer 'gesproken' via berichten op Airbnb. Dat werkt prima, de site vertaalt alles, dus zij schrijft in het Noors en ik in het Nederlands. Handig.

Het huisje is warm (grote houtkachel) en gezellig met allemaal kleine lampjes. Twee slaapkamers, kleine keuken en lekkere bank en stoelen bij een tv waarop onze chromecast het goed doet. We gaan het hier wel uithouden!

We hebben vrij veel eten meegenomen zodat we hier niet steeds boodschappen hoeven doen (verwachten ook dat het duur is). Vandaag macaroni met rode saus. Lekker. Na 2 afleveringen van een serie via de chromecast gaan Bastiaan en ik nog even Lena uitlaten. Lopen naar het kerkje in de buurt over de weg. Er is heel wat sneeuw bijgekomen, onze autosporen zijn al niet meer zichtbaar. Lena helemaal hyper, ws door allemaal wild-luchtjes.

Blij om daarna naar bed te gaan, we hebben allemaal nog wat last van het gevoel alsof we nog op zee zitten, onze lijven deinen nog steeds. Hopelijk is dat morgen weer over.

Jaap & Bertion

Dat deingevoel, ook als je allang weer vaste grond onder de voeten hebt, kennen we uit eigen ervaring. Gaat inderdaad vanzelf over.
Bertion heeft sinds gisteren bij de eettafel een stoel met armleuningen, waar ze behoefte aan begon te krijgen. Hij heeft ook wieltjes, want het is eigenlijk een bureaustoel, maar hij ziet er alleszins toonbaar uit. Past goed bij de andere stoelen. Gekocht bij Jysk.

Corine

Prachtig avontuur ook! Lijkt me best eng op zo'n gladde weg. Veel plezier nog en goede reis!