Kerstvakantie 2022 - Noorwegen

Eerste dag skiën

Wekker op 8u, we willen maximaal gebruik maken van het daglicht om te skiën. Henk heeft online al voor 2 dagen skipassen en skispullen geregeld. Ik heb eerst in de schemering met Lena vanuit het huisje een rondje gelopen over een vrij vers gemaakte loipe voor langlaufen: twee sets evenwijdige gleuven aan de zijkant met daartussen en ruime meter vlakke geplette sneeuw. Oa langs het grote meer Totak waaraan Rauland ligt. Helaas is het meer volledig bedekt met sneeuw en kan er niet op worden geschaatst.

Iedereen skibroeken aan en warme jassen en dan naar het Rauland Skisenter dat op zo'n 12km afstand ligt van ons huisje. Helaas neemt het vertrek wat meer tijd dan verwacht, er is vannacht zoveel verse sneeuw gevallen dat de helling in de weg van ons huisje wat teveel vraagt van onze auto. Gelukkig zijn we goed voorbereid en hebben sneeuwkettingen! Werkt als een trein!

Bij het skisenter krijgen we allemaal schoenen, ski's, een helm en stokken. En dan maar kijken of we de skilessen van de afgelopen weken in praktijk kunnen brengen! Voor Henk is het goede gevoel er snel weer, maar hij heeft dan ook jarenlange ervaring. De jongens hebben lef en durven snelheid te maken. En ik denk na twee keer van de babyhelling (vooral vallend) dat skiën niks voor mij is ;-). Henk gaat met de jongens met een andere lift wat hoger en een langere piste doen. Ik ga na een tijdje uitrusten toch nog maar een keer proberen. Nog 3x de babyhelling en dat lukt zowaar zonder vallen. Maar ik vind het niet erg om te vertrekken voor wat andere dingen die moeten gebeuren. Henk en Bastiaan blijven nog even, doen de lange helling nog 2x en oefenen nog wat met remmen. Simon heeft er ook genoeg van en gaat met mij mee voor boodschappen en Lena uitlaten. Er zijn in Rauland twee supermarkten, we halen bij de Spar wat hapjes voor vanavond. Daarna met Lena dezelfde route als vanochtend gelopen, nu is het nog licht. Mooi hier!

Rond 16u ga ik Henk en Bastiaan ophalen. Daarna begint het wachten tot 12u, haha. We zijn allemaal rozig en moe; Henk gaat na het eten vast even liggen, komt er om half 11 weer uit. Helaas kunnen we de oudejaars van Claudia de Breij niet zien, de NPO app laat geen live tv zien in het buitenland. Live meekijken met de top2000 lukt wel. Ook leuk. Net voor 12u wordt hier wat vuurwerk afgestoken door de mensen in de paar permanent bewoonde huizen in het buurtje. Het dorp Rauland ligt 5km verderop, daar zien we ook wat vuurwerk, maar het is allemaal snel klaar. Heel fijn voor Lena! Nu half 1, het bed roept!

Gelukkig 2023 iedereen!

Trudy

Jullie ook een gezond en fijn 2023. Mooie plek om het nieuwe jaar in te gaan.